God, Sex en Shostakovich

Een monoloog voor vrouw, cello en piano.


Rata Kloppenburg

Rata Kloppenburg is cellist en theatermaker. In deze muzikale monoloog vertelt ze luchthartig over beklemmende zaken.

De ingewikkelde verhouding met haar vader. De angst voor de verleidelijke buitenwereld. Een familiegeheim.
Maar ook over de kracht van dat blijvende verlangen naar Grote Woorden als liefde, avontuur, echtheid, overgave en verbondenheid. En de onverwachte wendingen die dat oplevert. Met muziek van Dmitri Shostakovich. 

Er mag gelachen worden! 

René Veen

‘Mijn vader was beldominee. Als ergens in de omgeving een dominee opeens ziek was, konden zij mijn vader bellen. Hij had geen theologie gestudeerd, maar hij kende de bijbel uit zijn hoofd. Ik mocht wel eens mee. Op de bijrijdersstoel las ik de bijbel teksten voor waar het over moest gaan en spraken wij over de betekenis ervan voor ons persoonlijk, maar zeker ook met betrekking tot het huidige tijdsgewricht.
Ik was 12 en voelde me er heel erg toe doen!’

Rata bespeelt een 18e-eeuwse Boheemse cello ter beschikking gesteld door Stichting Nationaal Muziekinstrumenten Fonds.

Tekst, cello en verteller Rata Kloppenburg Piano René Veen Regie Allan Zipson Tekst adviezen George Groot

Duur 1 uur en 20 minuten zonder pauze. 

Aafke de Jong (dramaturge) gezien februari 2023
Een indrukwekkende en onderhoudende voorstelling. Het vaak beklemmende autobiografische verhaal werd luchtig verteld en ging toch onder de huid zitten. De voor mij onbekende cellosonate van Shostakovitz werd doorleefd en daarmee overtuigend gespeeld door Rata Kloppenburg en fijn begeleid door pianist René Veen. De vertelling en de muziek pasten wonderwel bij elkaar; ze vulden elkaar aan. Daarnaast gaf de muziek ook ruimte om het verhaal even te laten bezinken. Knap werk.


Bekijk ook andere voorstellingen…